به نظر می رسد که طرفداران متعصب احمدی نژاد، تا آخرین لحظه هم نمی خواهند بفهمند که نباید برای او از رهبر انقلاب هزینه کنند. آخرین دیدار کابینه دهم با رهبری نیز دوباره بهانه ای شده تا این گروه متعصب طرفداران، بار دیگر در پرتو سخنان رهبری و تعاریف ایشان از بعضی خصوصیات احمدی نژاد، تمام نقاط ضعف او را بپوشانند. گویی این گروه متعصب خود را به فراموشی می زند که رهبری تا آخرین روز فعالیت هر دولتی از آن حمایت می کند. صفت هایی مثل "رکن رکین نظام" و یا "بازوی توانا" را نیز مقام معظم رهبری بودند که درباره آیت الله هاشمی، رئیس جمهور دولت های پنجم و ششم به کار بردند. و یا همینطور تأکیدات رهبری بر "تدیّن" و "تعبد" رئیس جمهور خاتمی و اعلام حمایت صریح از وی در دورانی که خاتمی و یارانش دولت های هفتم و هشتم را مدیریت می کردند، در تاریخ مضبوط است.
تعریفهای رهبری از دولتهای هاشمی و خاتمی: ادامه مطلب...
*** رهبر معظم انقلاب در دیدار هیئت دولت- 5 رمضان المبارک1434: بسیارى از این مطالبى که گفته می شود، دوستان اینها را نمی دانند؛ مىبینیم گاهى اوقات اطلاعات کافى و وافى ندارند - هم عموم مردم مطلع شوند و بدانند؛ اگرچه برخى از کارها جلوى چشم است. البته مخالفین و کسانى که بىاطلاعند - بعضى از دستگاههاى رسانهاىِ خارجىِ مغرض، و گاهى بعضى در داخل - برخى از چیزهائى را که جلوى چشم هم هست، انکار می کنند. یعنى کارى انجام گرفته، جلوى چشم است، همه مىبینند، منعکس شده، این را دوست دارند انکار کنند. کارى به این نداریم که حالا بعضىها ممکن است نگاه خوشبینانهاى یا دوستانهاى یا منصفانهاى نداشته باشند؛ بالاخره در فضاى عمومى کشور باید اینها گفته شود و ثبت شود؛ اینها بسیار مهم است.
***یکى از کارهاى مهمى که جبههى ضدانقلاب - چه انقلاب ما، و چه انقلاب هاى دیگر - در طول تاریخ و در عرض دنیا داشتند و می کردند، این بوده است که سعى کنند ارزش هاى انقلاب را کمرنگ کنند. به اینجا هم محدود نمی شود؛ اول ارزش ها را کمرنگ میکنند، بتدریج آنها را محو می کنند؛ اگر میدان پیدا کنند، آنها را تبدیل به ضدارزش می کنند(احتمالا منظور ایشان دولت خودشان بوده!)؛
*** این دولت این شعارها را مطرح کرد، برجسته کرد، سر دست گرفت، به آنها افتخار کرد؛ در مجامع جهانى، احساس شرم از انگیزههاى انقلابى و از اهداف انقلابى و از شیوههاى انقلابى نکرد؛این خیلى کار بزرگى بود.
پ ن: روزنامه های اعتدال گرا! - البته بجز جمهوری اسلامی- که این خبر به سود آنها نیست.. سخنان بالاترین مقام نظام را در خصوص دومین شخصیت نظام به صورت تیتر دست دوم و سوم و کوچک و به صورت اشاره "آخرین دیدار دولت دهم با رهبر معظم انقلاب" ارائه کردند و یا بعضاً ارائه نکرده اند.. و اعتدالشان را بیش از پیش نشان دادند... البته از این تناقضات جالب بیشتر خواهیم دید و شنید که به آنها اشاره خواهد شد.
روحانی: دولت آینده در فکر فریب مجلس با آمارهای غیر دقیق نیست
حسن روحانی،رییس جمهور منتخب، یکشنبه 23 تیرماه در دیدار با نمایندگان مجلس از وضعیت اقتصادی کشور انتقاد کرده و گفته است که دولت آینده در فکر فریب مجلس با آمارهای غیرواقعی نیست.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، حسن روحانی بدون اشاره مستقیم به روابط دولت محمود احمدی نژاد و مجلس گفت:«اگر در سالهای اخیر گاهی نسبت به مجلس بیحرمتی شده است، باید این حرمت و اقتدار به مجلس بازگردد.»
وی اضافه کرد:« دولت آینده نه فکر تقابل با مجلس است و نه در فکر اینکه مجلس را با آمار غیردقیق فریب دهد.»
رییس جمهور منتخب در ادامه سخنرانی وضعیت امروز ایران را «سخت و پیچیدهای» دانست و گفت، بخشی از این پیچیدگی ناشی از عملکرد داخلی و بخشی ناشی از فشارهای خارجی است.
حسن روحانی در نخست سخنرانی خود در جمع نمایندگان مجلس از وضعیت اقتصادی کشور انتقاد کرد و گفت:«این اولین بار است که پس از دوران جنگ تحمیلی در دو سال متوالی، رشد اقتصادی ما منفی است. این برای اولین بار است که در کنار رشد اقتصادی منفی، کشور با تورم بسیار بالایی مواجه است. بیشترین تورم در منطقه و شاید در جهان! اینکه کشور با تورم چهل و دو درصد و بیکاری مواجه است.»
حسن روحانی در ادامه نسبت به بحران وضعیت اشتغال در ایران هشدار داد و گفت: «فقط چهار میلیون دانشجو داریم و اگر روند فعلی ادامه پیدا کند، در چهار سال آینده 4-5 میلیون جوان فارغ التحصیل بی کار خواهیم داشت.»
وی اضافه کرد:«رقم کسانی که در هشت سال گذشته مشغول کار شده اند بسیار بسیار اندک و طبق آمار رسمی، سالی 14 هزار نفر بوده است.»
رییس جمهوری منتخب در ادامه سخنرانی خود گفت:« در مقابل دشمن درشت سخن گفتن راه حل نیست، باید در برابر نقشه دشمن تدبیر کنیم. سخن گفتن ممکن است زیبا باشد، اما حتما کافی نیست.»
حسن روحانی در ادامه گفته است که برای حل و فصل مشکلات کشور چهار کارگروه اقتصادی، سیاست خارجی، سیاست داخلی و مسائل فرهنگی و اجتماعی تشکیل داده است.
به گفته رییس جمهوری منتخب زیر نظر این چهار کمیته 20 کارگروه متشکل از 500 نفر از صاحبنظران مشغول به کار هستند.
حسن روحانی گفته است:« در این راه از مسوولان فعلی اجرایی کشور نیز استفاده کرده و وضعیت کشور را از آنها جویا شدیم اما نتیجه عملی و گزارشات کارگروهها و مسوولان فاصله زیادی با یکدیگر داشت. کارگروهها وضع کشور را به گونهای دیگر و آمار و ارقامی تشریح میکردند و مسوولان فعلی گزارشات کتبی و شفاهی با آمار دیگری میدهند که با یکدیگر تفاوت دارد.»
رییس جمهوری منتخب در ادامه گفت: دولت با شروع کارش در 100 روز اول، تلاش میکند واقعیات کشور را به مردم و رهبری و نمایندگان ملت بگوید. دولت آینده خواهد گفت که چه چیزی را تحویل گرفته و با چه مشکلاتی مواجه است و راهحل را چگونه میبیند.
- یک اقتصاددان اصلاحطلب از دولت جدید خواست با سیاست شکستخورده تعدیل اقتصادی مرزبندی صریحی برقرار کند.
فرشاد مؤمنی استادیار اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی در مصاحبه با خبر آنلاین ضمن مرور برخی عملکردهای دولت سازندگی گفته است: در سال 1370 مرحوم محسن نوربخش وقتی شوک قیمتی بزرگ نرخ ارزی در دستور کار دستگاه سیاستگذاری وقت قرار گرفت، آمد و گفت گرچه که دلار را ما از 7 تومان به 100 تومان رساندیم - یعنی بیش از 1500 درصد کاهش ارزش پولی که بیسابقهترین سقوط ارزش پول ملی در تاریخ اقتصادی ایران محسوب میشود - چون آن معرفت لازم نسبت به تعبیر پیشروی در باتلاق تعدیل را نداشت و با دستگاه نظری نئوکلاسیکی کاملا مکانیکی و کاملا کوتاهنگرانه به مسئله سیاستگذاری اقتصادی نگاه میکرد، تحلیلی ارائه کرد که مضمون آن این بود که چیزی نخواهد گذشت که نرخ دلار روی 20 تومان تثبیت خواهد شد. من هرگز آن صحنهای را که ایشان تشریف آوردند به تلویزیون و خط و نشان کشیدند برای دلالها و مشفقانه به آنها گفتند که بروید و فکر شغل دیگری باشید، فراموش نمیکنم.
... فرشاد مؤمنی در ادامه گفته است: اینها (قائلان سیاست تعدیل) گفتند اگر از منظر اقتصاد سیاسی جهانی و قدرتهای بزرگ طلبکار، ادامه تعدیل اجتنابناپذیر است، بیاییم حداقل به تعدیل، چهره انسانی ببخشیم. طی اجلاس سال 1987 امضای صندوق بینالمللی را گرفتند که اگر اجبار میشود کشوری تعدیل را اجرا کند، در مورد تور ایمنی برای فاجعههای تعدیل هم فکری شود. متاسفانه در دولتهای وقت همانگونه و به طور ترجمهای عمل شد.
خبرنگار میپرسد «منظورتان برنامه فقرزدایی است که از سوی دولت دوم هاشمی در مواجهه با انتقادها نسبت به افزایش بیعدالتی و فاصله طبقاتی تدوین شد؟» او پاسخ میدهد: دقیقا. شما متوجه نشدید که مفهوم مستضعفان که بار معنایی عمیقی داشت جای خود را به اقشار آسیبپذیر داد. وقتی که برنامه تعدیل را اجرا میکنید و به تولید ضربه میزند و موجب نابرابری و فساد میشود معلوم است که پای سرکوب به میان میآید.
مؤمنی در پاسخ به این پرسش که اگر شما جای تیم مدیریتی دولت یازدهم بودید مهمترین اقدامی که در شرایط فعلی انجام میدادید چه بود؟ گفت: من به جای تیم مدیریتی جدید باشم مهمترین و فوریترین چیزی را که در دستور کار قرار میدادم، فهم اقتصاد سیاسی و نظری گزینههای سیاستی معطوف به خروج از دور باطل تعدیل ساختاری است.
مهمترین آسیبی که از سوی احمدی نژاد به کشور وارد شد، چه بود؟
چکیده پاسخ: اگر بخواهیم بر روی یکی از اصلی ترین ضرباتی که از سوی احمدی نژاد و گروه وی بر کشور وارد شد دست بگذارم بی تردید تشدید اختلافات، عصبی کردن جامعه و دامن زدن به تشتت و نهایتا امکان ناپذیر کردن "هماهنگی" بین نیروهای موجود در جامعه و هم چنین درهم شکستن روحیه "همکاری" و وفاق را برخواهیم گزید .
به گزارش مرکز خبر حوزه ، متن سوال و پاسخ این مرجع تقلید به شرح ذیل است.
توفیق زن بیش از مرد است
توفیق زن بیش از مرد است و اگر انسان تنزل کند، حداقل باید بگوید زن همانند مرد است. زیرا تقریباً شش سال قبل از این که مرد، مکلف شود، زن را ذات اقدس اله به حضور پذیرفته است. زن همین که از 9 سالگی گذشت و وارد دهمین سال زندگی شد، خدا او را به حضور میپذیرد و با او سخن میگوید و روزه را بر او واجب میکند، مناجاتهای او را به عنوان دستور مستحب شرعی گوش میدهد. آن هنگام که مرد به عنوان یک نوجوان در حال بازی کودکانه است، زن مشغول راز و نیاز و نماز است. شش سال زمینهسازی کردن، از دوران نوجوانی او را به حضور پذیرفتن، نماز را که عمود دین است بر او واجب کردن، روزه را که سپر دین است و حج را که وفد الیاللَّه است و مهمانان در آن سفر به ضیافتگاه خداوند میروند، بر زن واجب کردن، اینها همه نشانه آن است که زن برای دریافت فضائل، شایستهتر از مرد است. و اگر این منطق درست تبیین و اجرا گردد، نتیجتاً معلوم خواهد شد که زن بالاتر از مرد و لااقل همتای مرد است.
یک دستورالعمل
زن گرچه ممکن است در طی دوران عادت از برخی از عبادت محروم باشد اما تمامی آنها جبرانپذیر است، زیرا قضای روزهها را به جا میآورد و برای نماز اگر وضو بگیرد و در مصلّای خود رو به قبله بنشیند، و به مقدار نماز، ذکر بگوید ثواب نماز را میبرد. همان گونه که اگر مسافری پس از خواندن دو رکعت واجب، سی یا چهل بار تسبیحات اربعه را تکرار کند، جبران آن دو رکعت ساقط شده را خواهد کرد.
پس این گونه از فضائل جبرانپذیر است. عمده آن است که مرد وقتی پانزده سالگی را تمام نمود و وارد شانزدهمین سال زندگی شد، شایستگی خطاب الهی را کسب مینماید و قبل از آن چنین لیاقتی ندارد، زیرا بلوغ، زمینه تشرف به مقام عبودیت است.
جشن تکلیف
درباره یکی از علمای شیعه، ابن طاووس - رضوان اللَّه علیه - نقل شده است که روز بلوغش را جشن گرفت، او وقتی از پانزده سالگی وارد شانزدهمین سال زندگی شد دوستان و آشنایان خود را به شکرانه این که من نَمُردم و سنّ من به حدّی رسید که خدای سبحان با من سخن گفت و از من تکلیف طلب کرد، جشن گرفت چون انسان تا قبل از بلوغ، مورد خطاب تکلیفی خدا نیست، و به هنگام بلوغ لیاقت مییابد که مورد خطاب خدای سبحان واقع شود. - اما این که آیا این جشن، در اسلام مشروعیت دارد و جزو سنن هست یا نه؟ مسألهای جداگانه است، کسی به قصد ورودِ سنّت اقدام به برگزاری این مراسم نمیکند، بلکه این جشن را به شکرانه یک نعمت برگزار مینماید. و شاید مرحوم سید ابن طاووس، زیر پوشش اطلاقات اولیه که هر نعمتی به شما رسیده است حقشناس و شاکر باشید، این چنین عملی را انجام داده است. - بر این اساس، بلوغ یک شرافت است. آنها که اهل عرفان هستند، میگویند ما مشرَّف شدیم نه مکلّف، چون زحمت و مشقتی در کار نیست، بلکه شرف در کار است. لذا در مناجاتالذاکرین امام سجاد (ع) میخوانیم «یا من ذکره شرف» ای خدایی که نام تو مایه شرافت است. اگر کسی به جایی برسد که ذکر خدا گوید و در سایه این ذکر، به یاد خدا باشد و خدا هم به یاد او باشد، شرافتی نصیب او گردیده است، و این است که زن شش سال قبل از مرد به این شرافت میرسد.
اگر چنانچه به این نکته دقت شود، قبل از این که مرد به راه بیفتد و در صراط مستقیم گام بردارد، زن بخش زیادی از این راه را طی کرده است. بنابراین هم آن محرومیتهایی که زن در دوران عادت دارد قابل جبران است و هم شش سال قبل از مرد، از همه مزایایی که مرد محروم است برخوردار میشود.
دلایل جبران محرومیت از عبادات
در پایان عمر نیز برای زنان غیر سادات پس از سن پنجاه سالگی سخن از ایام محرومیت نیست و در این مدت محرومیت نیز اولاً، ایام عادت محدود و چند روز بیشتر نیست. ثانیاً، آنها که باردارند و توفیق حمل امانت را دارند نیز محرومیت از عبادت شامل آنها نمیشود، چون غالباً عادت با حمل جمع نمیشود. ثالثاً، مدت شش سالی که زن قبل از بلوغ مرد، بالغ میشود، همه نقصها را ترمیم میکند. بنابراین اگر نقصانی در ایمان باشد، علت آن هم نقص در عبادت باشد، نه تنها قابل جبران است، بلکه اگر زن به این فکر بیفتد که دوران شش ساله را مغتنم شمارد، عظمتی فزونتر نیز خواهد یافت. از آنچه گفته شد روشن میشود سِرّ بیان حضرت امیر - سلاماللَّه علیه - در نهجالبلاغه که در وصف زن خطاب به امام مجتبی علیه السلام میفرماید: »فاِنّ المرأة ریحانة ولیست بقهرمانة»(1). یعنی این که زن ریحان است، باید او را زودتر از مرد، تحت تربیت و تکلیف قرار داد، در غیر این صورت ضایع میشود. روایتی دیگر نیز از حضرت صادق - سلاماللَّه علیه - نقل شده است که میفرماید: »من اتّخذ امرأة فلیکرمها فانّما امرأة أحدکم لعبة فمن اتّخذها فلا یضیّعها»(2). مراد از لعب در روایت، بازیچه و اسباببازی نیست، بلکه یعنی، زن ریحانه است، این ریحانه را ضایع نکنید. اسلام به اولیای مدرسه و منزل دستور میدهد که به دخترها بیش از پسرها رسیدگی کنید. اگر تکلیف بر دختر، شش سال قبل از پسر شروع میشود بنابراین اولیای منزل و مدرسه مسؤولیتشان نسبت به دخترها بیش از پسرهاست روی این تحلیل، معلوم میشود زن برای نماز و راز و نیاز، زودتر از مرد آمادگی پیدا میکند و اگر احیاناً راههای عاطفی، زمینههای انحراف را پیش روی زن قرار دهد، تکالیف عبادی آن راهها را تعدیل میکند تا مبادا به انحراف برود.
منابع:
(1) نهجالبلاغه، نامه 31. (2) بحارالانوار، ج103، ص224. (زن در آئینه جلال و جمال، صفحات 379 382.)
یک بار رهبری درباره برگزاری جشن تولد برای ایشان، نوشتند که: «این کار غلط است، این تولد و امثال آن هیچ جشنی ندارد؛ برگزارکنندگان، مسئول وقت و عمر و اموالی هستند که در این کار صرف و ضایع میشود. من از کسی که برای تولد من جشن میگیرد به هیچ وجه متشکر نمیشوم و او را مسئول زیانهای این کار هم میشناسم».
اما باز هم بنا است که این کار تکرار شود (اگر گفتین توسط چه ارگانی؟):
سومین و آخرین مطلبی که در ارتباط با تفسیر سوره بینه ارائه می شود: (ببخشید مطالب زیاد شد)
بر روی لینک زیر کلیک کنید:
دانشنامه کلام اسلامی، برگرفته از مقاله آئین حنیف
مطلب حاضر، مقاله ای است از دکتر جعفر تابان، که برای تفسیر سوره بینه قابل استفاده است:
چکیده :
حنیف کلمه ای عربی و به معنای پاک دین و متمایل به دین حق است. بعضی از افراد خود را دین حنیف می دانستند و یا دیگران آنان را چنین می شناختند و پیامبر گرامی اسلام نیز به پیروی از ابراهیم (ع) بر دین حنیف بود. البته روش و آیین ایشان متفاوت با پیروان دین حنیف به معنای متعارف آن بود. دین حنیف یک دین رسمی دارای تشکیلات و علماء ، اصول و فروع نبوده است.
کلید واژه ها : حنیف ، حنفاء، دین، یهود، مسیحیت .
1ـ مقدمه
از دیرباز اعتقاد بر این بود که گروهی در مکه و اطراف و اکناف جزیرة العرب از بتان دوری می جستند و خود را پیروان ابرهیم و فرزندش اسماعیل می دانستند . نبی گرامی اسلام را نیز از این گروه دانسته اند؛ اما یهود به پیروی از اصطلاح سریانی این کلمه ، قبایل مشرک عرب را حنیف می خواند؛ حال آنکه در لغت عرب، حنیف پاک دین و متمایل به دین حق معنا شده است [1] . آنان خود را پیرو ابراهیم دانسته و بر پیامبر خرده می گرفتند که اگر پیرو ابراهیم هستی، او از ماست ؛ چرا قبله او را ترک و سنن او را مهجور داشته ای ؟ ادامه مطلب...
.: Weblog Themes By Pichak :.