بسم الله الرحمن الرحیم
یَا بَنِی إِسْرَائِیلَ اذْکُرُوا نِعْمَتِیَ الَّتِی أَنْعَمْتُ عَلَیْکُمْ وَ أَوْفُوا بِعَهْدِی أُوفِ بِعَهْدِکُمْ وَ إِیَّایَ فَارْهَبُونِ (بقره: 40)
ترجمه: ای بنی اسرائیل، به یاد آرید نعمتهایی که به شما عطا کردم، و به عهد من وفا کنید تا به عهد شما وفا کنم، و تنها از من بر حذر باشید.
از این آیه تا بیش از صد آیه دیگر، خداوند قوم یهود را به عنوان نمادی از گروههای گوناگون جامعه بشری که مورد الطاف متعدد الهی بوده، و مسلمانان مدینه نیز با آنان آشنایی و مراوده داشته اند، مورد خطاب قرار میدهد. اصطلاح قرآنی «بنی اسرائیل» ناظر به غلبه انتساب این قوم به حضرت یعقوب (علیه السلام) است. اما توجه و اهتمام قرآن به ذکر نام «اسرائیل» نشانگر اهمیت آن است. «اسرائیل» ترکیبی از دو واژه «أسر» به معنای بنده، و «إیل» به معنای خدا است (مجمع البیان، ج1، ص206). بدین ترتیب اسرائیل در زبان عبری، معادل عبدالله در زبان عربی خواهد بود. و بر این اساس میتوان گفت که شاید یعقوب به پاس مقام شامخ بندگی خدا، بدین امتیاز مفتخر گردیده که نامش در قرآن بارها تکرار گردد. این نام گزاری ترویج یکی از الگوهای سبک زندگی دینی هم به شمار می رود. پس از یک سو قرآن می خواهد، نمادها و تفاخرات قومی جوامع بشری را هم به سوی نظام معنایی توحیدی هدایت کند؛ و از سوی دیگر، این معنا را القا می کند که اسطوره های تاریخی جوامع و امت ها نیز باید از میان اسوه ها و الگوهای توحیدی و قهرمانان نظام توحیدی برگزیده شوند؛ به علاوه همان گونه که قرآن بارها این نمادهای توحیدی را در آیات متعدد تکرار کرده است، در جامعه مطلوب اسلامی نیز، باید نمادها و شعارهای توحیدی همواره دارای ظهور و بروز روشن و چشمگیر اجتماعی باشد. این مهم را می توان در مصادیقی همچون فرهنگ نام گزاری فرزندان و حتی گروه های مختلف اجتماعی، تندیس های قرار گرفته در مراکز مهم شهری و اجتماعی، مناسبت ها و آئین های فرهنگی و اجتماعی، جلوه گر نمود.
از عبارت «اوفوا بعهدی اوف بعهدکم» می توان دریافت که هرگاه عهد و پیمان الهی در جامعه ای مورد توجه بوده و محور فعالیت های اجتماعی باشد، آن جامعه حتما سعادتمند گردیده و سرنوشت و فرجامی نیکو خواهد داشت. این آیه اگرچه ناظر به عهد و پیمان قوم یهود با خدا و همچنین وعده بهشت برای آنان است؛ اما با الغاء خصوصیت می توان آن را به تمامی انتظارات خدا از انسان، که فطرتاً آن را می یابد، و همچنین به خوشبختی و نیک فرجامی در این جهان نیز تسرّی داد. بنابر این، میتوان این موضوع را بیان دیگری از همان رهنمود و قاعده کلی دانست که در آیات پیشین (38 و 39) و هنگام هبوط آدم به او تذکر داده شده است، که اگر می خواهد همواره در آرامش و امنیت باشد، باید فقط در مسیر هدایت الهی گام بردارد. نکته دیگری که از این عبارت و عبارت «إیای فارهبون» استفاده می شود، تأکید چندین باره قرآن بر آزادی و اختیار انسان در انجام افعال خود میباشد.
.: Weblog Themes By Pichak :.