سفارش تبلیغ
صبا ویژن

علی(ع) به اقتضای جامعه ودستور پیغمبر(ص)ملزم به سکوت و فاطمه‌‌ی زهرا(س) مکلّف به سخن گفتن است،در این شرایط  فاطمه‌‌ی زهرا (س) ازخانه خمار بر سر کرده، و جلباب بر تن(باستروپوشش) وباتنی چنداززنان بنی هاشم که برگردش حلقهزده اند به مسجدبرای تظلم خواهی ودفاع ازحق می روند .                                                                                                      

 وقت سخن گفتن نبز از پشت پرده شروع به صحبت می نمایند(بارعایت حجاب)، که بنام خطبه فدکیه مشهوراست وادبای بزرگ تاریخ رامسحورقدرت ومنطق کلام خویش نموده است.

فاطمه(س)برای حفظ ورعایت ستروحجاب یک سفارش مهم حتی برای بعدازمرگ خویش نموده  تا "تابوتی" بسازندکه اندامشان هنگام تشییع برای نامحرم مکشوف نباشد .

ستروحجاب وعفاف ازملزومات حیاء بوده وحیاء نیزتلازم باایمان داشته ودرصورتی که حیاازانسان سلب گرددایمان نیزخواهدرفت، که

درآیه 25سوره قصص که خداوندبرآن تاکیددارد،حیادخترشعیب است هنگام اعلام امرپدرش به حضرت موسی .

وامام باقرنیز می فرماید: حیاوایمان قرین یکدیگرند، پس هرگاه یکی بروددیگری نیزخواهدرفت .  بحار ج 78باب 22روایت 5

خداونددرقرآن کریم به صراحت ودرسالهای آخرعمرپیامبرنظرخودرادراین خصوص بیان فرموده واینکه چراهمه چیزرابه ریزذکرننموده، به همان علت که دردیگرامورمهم نیزبه بیان کلیات مسئله بسنده نموده واگربنابودکه به همه جزئیات: عبادات واحکام وحقوق واخلاق وداستان پیشینیان می پرداخت، باید امروزقرآنی بیش ازصدهاجلدداشته باشیم وپیامبری که بایدهزاران سال درمیان مردم زندگی کند.

 فرقه‌های اهل سنّت، (حَنبَلی، شافعی، حَنَفی، مالکی) و گروه‌های شیعه، در امر حجاب اختلاف نظری ندارندوحجاب طبق نظرفقهای بزرگ جزو ضروریّات دین است . 

وجودستروحجاب درانسان یک امرفطری بوده که درنهادانسان به ودیعه گذاشته شده ودرآیه 22 سوره اعراف، آنجاکه آدم وحوامیوه ممنوعه راچشیدند، ستروپوشش آنها فروریخت که آنهابدون هیچ درنگ وگرفتن دستوری باهرچه که دردسترسشان بود(برگ) مشغول پوشاندن شرمگاه خودشدند .

البته برای فروج تعابیرمتعددی ذکرشده مانندعیوب ظاهری وباطنی، ناموس ویاتمام جسم زن  که پایه وحداقل تعبیرآن شرمگاه وعورت است .

یافته‌های پژوهشی نشان می‌دهدکه زنان ایران زمین از زمان مادها (که نخستین ساکنان آریایی ایران بوده‌اند) حجاب کاملی شامل پیراهن بلندچین دار و شلوار تا مچ پا و چادر و شنلی بلند روی لباس‌ها، داشته‌اند. این حجاب در دوران سلسله‌های مختلف پارس‌ها نیز معمول بوده است ودر زمان زرتشت و قبل و بعد از آن نیز زنان ایرانی از حجابی کامل برخورداربوده وتصویر به جا مانده بر روی تخته سنگهای دوره هخامنشی ونقوشی که روی فرش پازیریک که در سیبری پیدا شده و آنرا مربوط به ایران در دوران هخامنشی می‌دانند این مطلب را تصدیق می‌کند، زیرا زنانی راکه بر روی این فرش نقش کرده‌اند، پوششی سرتاپا چیزی شبیه چادر روی همه پوشاک خود داشته‌اند .

قانون سخت حجاب زنان یهودی، به اعتراف مورخان، غیر قابل انکار است واصیل ترین کتاب فقهی یهودیان که "تلمود "نام دارد، بر لزوم پوشاندن سر از نامحرمان، لزوم سکوت زن و پرهیز از هرگونه آرایش وپرهیز از نگاه زن به مردان بیگانه، اجتناب از نگاه مرد به زنان نامحرم‏ و لزوم پرهیز از هر امر تحریک‏ آمیزتأکید شده است .

در مسیحیت  همانند ادیان زردشت و یهود، حجاب امری معمول و مورد تأیید است که مسیحیت نه تنها احکام شریعت یهود در مورد حجاب را تغییر نداد، بلکه از آن قدم فراتر نهاد، زیرا در شریعت یهود تشکیل خانواده و ازدواج امری مقدس شمرده می‌شد اما در مسیحیت به افراط گراییده  وتجرد مقدس شمرده شد، ودرانجیل بر وجوب حجاب و پوشش تأکید و پیروانش را به تنزّه از اعمال شهوت انگیز و حفظ عفاف فراخوانده است .

شهیدمرتضی مطهری حجاب راامری می‌داند که در زمان پیامبر اسلام واجب و فراگیر شد و از عایشه همسر پیامبر اسلام نقل می‌کند که گفته بود: «مرحبا به زنان انصار، همین که آیات سوره نور نازل شد یک نفر از آنان دیده نشد که مثل سابق بیرون بیاید، وسر خود را با روسری‌های مشکی می‌پوشاندندکه گویی کلاغ روی سرشان نشسته است .

عایشه درجایی دیگرنقل می کندکه پیامبردربرخوردبا یکی ازنزدیکان عایشه که دخترتازه بالغی بودوپوشش مناسب نداشت، روی برگرداندودرجواب این رفتارحدودحجاب را متذکرشدند، وشایدگواه این مطلب باشد که پیامبربه تدریج درحال تحکیم حجاب مورداشاره قرآن درجامعه بوده ونمی خواست تااین وجوب به انتخاب جامعه به هرشکلی تعریف شود .

  نظرات وعقایددرخصوص حجاب

دروجود حجاب تقریبا یک اتفاق نظر وجودداردوآنچه اختلاف است دروجوب اختیاری واجباری ومیزان وحدپوشش است که ازسترعورت گرفته تادرع(پوشش سخت)، خمار، ازار(روبندونقاب) وجلباب متفاوت است .

 - "نبیل فیاض" یکی ازمخالفان حجاب برای نشان دادن اهمیت نقش طبقاتی حجاب به روایاتی استناد می‌کند که مطابق آنها خلیفه دوم عمر ابن خطاب کنیزان را از پوشیدن روسری منع می‌کردوکنیزی رانیزبدان سبب تنبیه نمود .

 متذکرشدیم که یکی ازدلایل حجاب شناساندن زن به عنوان فردصاحب اندیشه است که بایدبراساس شخصیت خوددرجامعه نقش ایفانماید، نه جنسیت خود، واین کارخلیفه نیزمی تواندمویدسخن باشد .

البته وجودکنیزوغلام درقبل ازاسلام وبعدازظهوراسلام یک امرگسترده وپذیرفته شده اجتماعی بود، که بنای پیامبروبزرگان مایک روش اخلاقی درمحواین تفکربوده وخریدغلام وکنیزودادن شخصیت واعتمادبه نفس وموقعیت اجتماعی وسپس آزادکردن آنهادرسیره پیامبروامامان معصوم امری اعجاب انگیزاست که برای حضرت امیر(ع) آزادی تاهزاربنده راازاموال شخصی خودشان ذکرنموده اند، وتربیت بعضی مثل فضه،قنبرومیثم تمارکه بعدازآزادی نیزحاضربه ترک مولای خودنشدند وهرکدام درفکرواندیشه وعرفان نابغه ای بزرگ بشمارمی روندشاهداین مدعاست .

عده ای ازمخالفین بااین استدلال که چرا زنان باید جور ناتوانی کنترل شهوت مردان رابکشند، ولذا حجاب قانونی ازجانب مردان برای مردان است، که درابتدا بحث به تفاوت زن ومرد ودلیل تفاوت قوانین اشاره شد .

در بحثِ پوششِ بانوان با استناد به آیات 31 سوره نور و 59 سوره احزاب، ازطرف بعضی صاحب نظران یا غیرِ‌صاحب نظر مطرح شده که در قرآن اشاره ای به مسئله مو نشده است، وتوجیهاتی در این زمینه گفته شده مثل: اینکه به لفظ مودراشاره ای نشده ویا موی سرجزء بدن نمی باشد، که درجواب به چندمطلب اشاره می شود:

1- اینکه زن عرب در عصر نزول قرآن با خِمار و جلباب آشنا بوده وازآن استفاده می کرده، به صراحت ازشکل بیان وکلام قرآن کریم اسنتباط می گردد، وفقط استفاد ‌صحیح از آن نمی‌کرده، وقرآن همان چیزی را که در فرهنگ آنها وجود داشته، گرفته و تصحیح نموده است که جلباب را بهم نزدیک کنند، و مقنعه‌هایشان را به جیب ها وگریبان هایشان بزنند تا گریبان و سروسینه شان پیدا نباشد .

2-  جلباب و خمار را کجا استفاده می‌کنند؟ جز اینکه روی سر می اندازند وجایش از سر تا پا است و بنابراین مو را دربر می گیرد و پوشش مو بدون اینکه لازم باشد اسمش آورده شودبیان شده است .

 3- درقرآن دستورداده شده زینت هارا آشکار نکنند، که یکی اززینت های مهم به خصوص برای زنان موی سر است وکسی نمی تواندمنکرآن شودمگرآنکه دردرک لذت وزیبایی بدلیل بیماری روح عاجز، ویادررهبانیت مذموم گرفتارشده باشد .

شهید مطهری هم در مسئله حجابشان مطرح کرده اند. از امام صادق (ع) سوال شد مقصود خدای تعالی از عبارت إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا چیست؟ می‌فرماید  عبارت از سرمه و انگشتر، یعنی سرمه و انگشتر را استثناء می‌کنند واز امام باقر (ع) آمده که زینت ظاهری عبارت از لباس است، چون لباس را دیگر نمی‌شود پوشاند ویافخر رازی می گوید مقصود از زینت آشکار چهره و دو دست زن تا مچ است .

4-افرادی که موراجزءبدن نمی داننددلیل قابل توجهی دراین خصوص ارائه ننموده اند وطبق علم فیزیولوزی وآناتومی بدن موکاملاخصوصیات بدن هرفرد رادارد: رشددائمی تاموقع حیات داشته وازبدن تغذیه می نماید، وازنظررنگ، قوام، شکل، رشد ورویش وریزش تابع ژنتیک همان فرد است .

5- مگردرقرآن پوشش دیگر قسمتها مثل شکم وباسن وبازوان و... به صراحت گفته شده؟ واینکه بایدشنونده عاقل باشد، ودیگراینکه سنت وحدیث منظورآیه راتفسیرمی نمایندواگربنابوددرهمین بحث پوشش قرآن واردجزئیات شودبایددهامورد رایک به یک شمارش می کرد، ازسرتاپا .

 ادامه دارد ...




تاریخ : جمعه 94/5/30 | 1:28 عصر | نویسنده : دکتر سیدحسین حسینی | نظر