خلاصه مطلب قبل :
طرح یک سوال : آیا علاقه های و دلبستگی های یک مفسر در تفسیر اثر گذار است؟؟
پاسخ از نظر آقای دکتر شبستری :
اکثریت قریب به اتفاق مخاطبان پیام و مفهوم متون قرآنی را از مفسران جامعه دریافت می کنند و نقش و تاثیر علایق و دلبستگی های مفسر در روند تفسیر انکار ناپذیر است.
آیةاللَّه صادقى:
قرآن بهگونهاى شایسته خود را تفسیر، تأکید و تصدیق یا حتى نسخ مینماید؛ یعنى تنها مقامى که میتواند حکمى قرآنى را تأکید یا تقیید یا نسخ نماید، خود قرآن است و بس. متأسفانه مفسران به جاى اینکه فقط یابندهى معانى و احکام و مرادات الهى باشند اکثراً مفسر افکار خویشاند، سپس مستفسر از قرآن و نه مُفَسرِّ قرآن.
اگر مفسر بتواند منهاى مفروضات و علاقههاى تحمیل کنندهى خارجى و با توجه به مقدمات قرآنى- که از خود قرآن به دست مىآید- مطلب یا سؤال خود را از قرآن استفسار کند راه تفسیرى او صحیح خواهد بود؛ یعنى علاقه و انتظار و در حقیقت پاسخ سؤال مفسر با علاقه و انتظار و مراد پدید آوردندهى متن یکسان خواهد بود، زیرا مفسر براى استفسار از قرآن و نه تفسیر آن، استفادهى از قرآن و نه افاده به آن، به سراغ قرآن رفته و علاقههاى غیر مطلق خارجى را کنار گذاشته اما اگر همین مفسّر با مفروضات و مقدمات و ذهنیاتِ غیر مطلق و یا باطل خارجى به سراغ قرآن برود، ناگزیر تحمیلاتى به قرآن خواهد نمود. بنابراین تفسیر قرآن با یافتههاى درونى و برون دینى درست و مطلق، تنها راه اطمینانبخش است و کار صعب و مشکلى هم نیست، منتهى بایستى از قیود و زنجیرهاى فکرى آزاد شد و قدم در راه شایستهى «تفسیر بدون پیشداورى» گذاشت تا به نتیجه رسید.
«فَبَشِّرْ عِبادِ. الَّذینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ احْسَنَهُ اولئِکَ الَّذینَ هَداهُمُ اللَّهُ وَ اولئِکَ هُمْ اولُو الالْباب». (زمر/ 18) بشارت ده بندگان مرا، کسانى که سخن «و اقوال دیگران» را مىشنوند و در نتیجه نیکوترینش را پیروى مىکنند، اینها کسانى هستند که خدا هدایتشان کرده، و هم اینانند صاحبان اندیشهى ناب.
.: Weblog Themes By Pichak :.