گر چه میلاد موعود منتظَر از نظر شیعه و برخی عامه مسلّم است ولی از آنجا که متأسفانه با مبرهن بودن این مطلب باز هم حتی برخی پیروان مذهب اثناعشری به دلیل وساوس شیطان و دغدغه های بیمورد انکار میلاد آن حضرت را ترجیح میدهند و در واقع به نوعی رو به 11 امامی بودن آورده اند ، مطلبی را که پیشتر در همین وبلاگ گذاشته بودم به همین بهانه و به دلیل پاسداشت این روز ، مجدداً میگذارم. پیشکش به ساحت مقدس او. سؤال: آیا موعود منتظر در قید حیات است؟ آیا اصلاً به دنیا آمده است؟ مقدمه: منجی موعود وعده همه ادیان آسمانی و زمینی است و در هر یک به نامی مشهور است. در آئین زرتشت او را سوشیانس میخوانند که ایرانی است و پیرو زرتشت. در آئین یهود او را سرور میکائیلی می نامند که از بنی اسرائیل و پیرو موسی است. در آئین مسیح او همان مسیح موعود است. در آئین اسلام او مهدی منتظر و دوازدهمین امام و جانشین پیامبر خاتم است. در آئین هندو او را ویشنو می دانند. در آئین مجوس او هوشیدر است. بودائیان عقیده به بازگشت بودا دارند. اسپانیائی ها منتظر بازگشت رودریک هستند و مغولان نیز در انتظار بازگشت تموچین یا همان چنگیز هستند.(دادگستر جهان ص66 - در انتظار ققنوس ص43 - المهدیه فی الاسلام ص43 و 44 - الامامه و قائم القیامه ص270) نکته: موعود منتظر را میتوان از نژاد ایرانی به شمار آورد ؛ چون مادر امام سجاد -ع- بنا بر نقلی شهربانو دختر یزدگرد ساسانی است. و میتوان او را از بنی اسرائیل دانست ؛ چون بنی هاشم و بنی اسرائیل هر دو از نسل ابراهیم -ع- هستند. و از عیسویان محسوب کرد ؛ چون مادرش نرجس خاتون اصالت رومی و آئین مسیحی داشته است.(دادگستر جهان ص67) ) مهدی در آئینه احادیث در 91 حدیث اینگونه وارد شده که امامان دوازده نفرند اولشان علی بن ابی طالب و آخرشان مهدی است. در 94 حدیث اینگونه آمده است که امامان دوازده نفرند و آخرشان مهدی است. در 107 حدیث امامان دوازده نفر معرفی شده اند که 9 نفرشان از نسل حسین -ع- و نهمی آنان قائم -عج- است. در 389 حدیث مهدی از عترت پیامبر معرفی شده است. در 314 حدیث مهدی از اولاد علی -ع- دانسته شده است. در 192 حدیث وی از اولاد فاطمه -س- برشمرده شده است. در 185 حدیث آن حضرت از اولاد حسین -ع- معرفی شده است. در 148 حدیث او را نهمین فرزند امام حسین -ع- اعلام کرده اند. در 185 حدیث مهدی از اولاد علی بن الحسین برشمرده شده. در 103 حدیث او فرزند محمد بن علی الباقر -ع- دانسته شده است. در 103 حدیث نیز فرزند جعفر بن محمد الصادق -ع- معرفی شده. در 101 حدیث وی فرزند موسی بن جعفر -ع- اعلام شده است. در 99 حدیث مهدی ششمین فرزند امام صادق -ع- معرفی شده است. در 98 حدیث او پنجمین فرزند امام کاظم -ع- معرفی شده است. در 95 حدیث آن حضرت چهارمین فرزند امام هشتم دانسته شده است. در 90 حدیث وی سومین فرزند امام جواد -ع- برشمرده شده است. در 90 حدیث مهدی از اولاد امام هادی -ع- معرفی شده است. در 145 حدیث او فرزند امام حسن عسکری -ع- معرفی شده است. در 148 حدیث نام پدر امام مهدی -ع- حسن دانسته شده است. در 47 حدیث مهدی همنام و هم کنیهء رسول خدا معرفی شده است. (منتخب الاثر) با توجه به انبوهی روایات در باب مهدی و نسل و نسب و تبار آن حضرت ، میتوان به نوعی ادعای تواتر معنوی کرد. د میلاد مهدی موعو میتوان به جرأت ادعا کرد که اندیشمندان شیعه(اغلباً و بلکه تماماً) قائل به ولادت امام دوازدهم با نام محمد بن الحسن العسکری در پانزدهم شعبان 255 یا 256 هجری هستند. اما این دردی را دوا نمی کند زیرا آن که در موضع خصم است میتواند ادعا کند که چون شما ذی نفع هستید برای مهدی موعود روز و ماه و سال تولد ساخته اید. اما آنچه میتواند قابل اعتنا باشد این است که ما روز و ماه و سال تولد امام مهدی را از زبان خصم یعنی مخالفین فکری شیعه بیان کرده و ادعای خود را ثابت کنیم. لذا بر آنیم تا تولد امام مهدی را از آثار اندیشمندان اهل سنت بیاوریم تا جای شک و شبهه ای باقی نماند. محمد بن طلحه شافعی در کتاب مطالب السؤول ص89 چنین می گوید: ابوالقاسم محمد بن الحسن در سال 258 در سامره متولد شد.نام پدرش حسن خالص است و حجت و خلف صالح و منتظر از القاب اوست. وی اکنون غائب است و بعداً ظاهر میشود. محمد بن یوسف در کفایه الطالب ص312 چنین می گوید: امام عسکری -ع- هنگام وفات فرزندی جز محمد نداشت و گفته شده او همان امام منتظر است. ابن صباغ مالکی در فصول المهمه ص273 و 286 چنین می گوید: فصل دوازدهم در احوال ابی القاسم محمد حجت خلف صالح فرزند ابی محمد حسن خالص است. آن جناب امام دوازدهم شیعیان است. یوسف بن قز اوغلی در تذکره خواص الامه ص204 چنین می گوید: نام فرزند امام عسکری محمد و کنیه اش ابوعبدالله و ابوالقاسم است.اوست حجت و صاحب الزمان و قائم و منتظر. و امامت به وی ختم شده است. مؤمن بن حسن شبلنجی در نور الأبصار ص168 چنین می گوید: محمد فرزند حسن عسکری است.مادرش ام ولدی بوده به نام نرجس یا صیقل یا سوسن. کنیه اش ابو القاسم است. امامیه وی را حجت و مهدی و خلف صالح و قائم و منتظر و صاحب الزمان مینامند. ابن حجر عسقلانی در الصواعق المحرقه ص206 چنین می گوید: امام عسکری فرزندی جز ابو القاسم که محمد و حجت نامیده میشود ، باقی نگذاشت. آن کودک در هنگام وفات پدر پنج ساله بود. تذکر: ابن حَجَر از عنودترین مخالفان شیعیان است که این گونه چنین تصریحی دارد. (قابل توجه برخی به اصطلاح روشنفکران که در نفی اعتقادات خود دست وهابیون را نیز از پشت بسته اند.) محمد امین بغدادی در سبائک الذهب ص78 چنین می گوید: محمد که مهدی نیز نامیده میشود در هنگام وفات پدر پنج ساله بود. ابن خلکان (م 681 ه) در وفیات الأعیان ج2 ص24 چنین می گوید: ابو القاسم محمد بن الحسن العسکری دوازدهمین امام از ائمه دوازده گانه شیعیان و لقب معروف وی حجت است. شیعیان عقیده دارند که وی همان منتظر و قائم و مهدی است. ولادت وی در روز جمعه نیمه شعبان 255 هجری واقع گشته است.(در انتظار ققنوس ص162و163) میر خواند در روضه الصفا ج3 ص؟ چنین می گوید: محمد فرزند حسن بود. کنیه اش ابو القاسم است. امامیه او را حجت قائم و مهدی میدانند.(دادگستر جهان ص119) عبد الوهاب بن احمد بن علی شعرانی در الیواقیت و الجواهر ج2 ص143 چنین می گوید: مهدی فرزند امام حسن عسکری است که در نیمه شعبان سال 255 متولد شد. زنده و باقی است تا با عیسی ظهور کند. و اکنون که سنه 958 است 703 سال از عمر شریفش میگذرد. محیی الدین ابن عربی در فتوحات مکیه ج2 ص49 چنین می گوید: و اما ختم ولایت محمدیه متعلق است به مردی از عرب که بهترین اصل و نسب را دارا می باشد و او در زمان ما حیات دارد و او در سال 595 هجری به من شناسانده شد و من علامت و نشانه مخصوصی را که حق تعالی از چشم بندگانش پنهان نموده بود در او دیدم و خداوند آن را برای من در شهر فاس منکشف کرد تا آنجا که خاتم ولایت را مشاهده کردم. و اوست خاتم نبوت مطلقه که بسیاری از مردم نمی دانند. همانا خداوند او را گرفتار نمود به اهل انکار که آن مراتب کمال و علمی که از طرف حق تعالی به او داده شده است را انکار نمودند. وقتی که ظلم و جور زمین را فرا گرفت ، مهدی خروج می کند و زمین را پر از عدل و داد می کند. آن جناب از اولاد رسول خدا و از نسل فاطمه است. جدش حسین و پدرش حسن عسکری فرزند علی النقی فرزند محمد التقی فرزند علی الرضا فرزند موسی الکاظم فرزند جعفر الصادق فرزند محمد الباقر فرزند زین العابدین فرزند حسین بن علی بن ابیطالب است.(باب 366 فتوحات مکیه) خواجه پارسا در فصل الخطاب چنین می گوید: محمد بن حسن عسکری در نیمه شعبان 255 به دنیا آمد. نام مادرش نرجس بوده در سن پنج سالگی پدرش وفات نمود. از آن زمان تا حال غائب است. اوست امام منتظر شیعیان و وجودش نزد خواص اصحاب و ثقات اهلش به اثبات رسیده است. خداوند عمرش را مانند خضر و الیاس طولانی می گرداند.(منقول از ینابیع الموده ج2 ص126) ابو الفلاح حنبلی در شذرات الذهب ج2 ص141 و ذهبی در العبر فی خبر من غبر ج2 ص31 چنین می گویند: محمد بن حسن العسکری بن علی الهادی بن محمد الجواد بن علی الرضا بن موسی الکاظم بن جعفر الصادق علوی حسینی می باشد. کنیه اش ابو القاسم است و شیعیان او را به نامهای خلف حجت مهدی منتظر و صاحب الزمان نامیده اند. محمد بن علی حموی در تاریخ منصوری ص114 چنین می گوید: ابو القاسم محمد منتظر در سال 259 در سامرا متولد شد. ابن أثیر جزری (م630ه) در الکامل فی التاریخ ج7 ص274 در نقل حوادث سال 260 هجری چنین می گوید: در این سال ابو محمد علوی عسکری وفات یافت.او یکی از ائمه دوازده گانه بر طبق مذهب شیعی است و پدر محمدی است که شیعیان معتقدند وی منتظر موعود است. ذهبی(م 748 ه) در سه کتاب خود به ولادت امام مهدی اذعان کرده است: العبر فی خبر من غبر (ج3 ص31): در این سال -256 - محمد بن حسن بن علی الهادی بن محمد الجواد بن علی الرضا بن موسی الکاظم بن جعفر الصادق علوی حسینی تولد یافت. وی همان ابو القاسمی است که رافضیان وی را خلف و حجت می خوانند و لقبش مهدی منتظر و صاحب الزمان است و همو پایان بخش ائمه دوازده گانه است. تاریخ دول الاسلام (ص113 حوادث سالهای 251 تا 260): امام عسکری پدر منتظر رافضیان است. محمد بن الحسن که امامیه او را قائم و الخلف الحجه می نامند در سال 258 هجری تولد یافته. البته 260 نیز گفته شده است. سیر أعلام النبلاء (ج13 ص119): منتظر شریف ابو القاسم محمد بن الحسن العسکری بن علی الهادی بن محمد الجواد بن علی الرضا بن موسی الکاظم بن جعفر الصادق بن محمد الباقر بن زین العابدین علی بن الحسین الشهید بن الامام علی بن ابی طالب علوی حسینی بوده و پایان بخش سلسله آن دوازده سرور است. ابن وردی(م 749 ه) در نور الأبصار ص186 چنین می گوید: محمد بن حسن الخالص به سال 255 ولادت یافته است. شبراوی شافعی(م 1171 ه) در الاتحاف بحب الأشراف ص68 چنین می گوید: ولادت امام مهدی محمد بن حسن عسکری در نیمه شعبان 255 بوده است. خیر الدین زرکلی(م 1396 ه) در الأعلام ج6 ص80 چنین می گوید: ابو القاسم محمد بن حسن عسکری خالص بن علی الهادی آخرین حلقه از سلسله دوازده امام شیعیان است. وی در شهر سامرا متولد گشت و هنگامی که پدرش از دنیا رفت پنج سال داشت. درباره تاریخ تولدش گفته شده که در شب نیمه شعبان 255 به دنیا آمده است و تاریخ غیبت ایشان 265 ذکر شده است. توجه: متذکر میشوم که در آثاری که به این موضوع پرداخته شده است تعداد اندیشمندان اهل سنت که بر ولادت امام مهدی صحه گذاشته اند از صد تجاوز میکند که جهت جلوگیری از اطاله کلام ، طالبان را به کتب منتخب الأثر ج2 ص371 تا 393 و من هو المهدی ص427 تا 451 ارجاع میدهم. به نظر میرسد موضوع تولد و حیات امام دوازدهم ابهامی ندارد. مگر آن که کسانی به واسطه وساوس شیطانی بخواهند بدون هیچ دلیلی رو به انکار آورند. که البته در طول تاریخ بشر از این انکارهای بی دلیل فراوان بوده است که صد البته غباری بر حقیقت مطلب نخواهد نشاند. اما نکتهء جالب که دریغم آمد ناگفته بگذارم این است که در میان قائلان به ولادت امام دوازدهم شیعیان از اهل سنت از هر قشر و صنف و طبقه ای (مورخ - مفسر – عارف – شاعر) به چشم میخورد. نظیر: ذهبی - مولوی - بیهقی -بلاذری - محی الدین ابن عربی - عطار نیشابوری - نقشبندی و ... از خدای بزرگ میخواهم که امت اسلامی را در راه شناخت حقیقت یاری و از تعصبات کور دور بدارد.




تاریخ : دوشنبه 92/4/3 | 12:40 عصر | نویسنده : محمدحسن عباسی | نظر