تفاوت دربعضی ازقوانین زن ومردبه دلیل تفاوت درخلقت این دوجنس بوده که بعنوان مکمل یکدیگربرای ادامه بقاوحیات ونیل به تکامل ورشدوسعادت خودبدان نیازمندند.
میل به خود نمایى وخودآرایى درانسان یک میل طبیعی بوده که درزنان بسیارقویترازمردان جلوه می نماید.
از نظر نیازبه تصاحب قلب و دل مردمطلوب است و زن طالب، همچنان که از نظر تصاحب جسم و تن، زن مطلوب است است و مردطالب .
میل زن به خود آرایى از حس نیازبه توجه بیشترناشى مى شود، وکمترسابقه دارد که مردان لباسهاى بدن نما و آرایشهاى تحریک کننده به کار ببرند(البته درجامعه ای که افرادطبق غریزه ذاتی رشدوپرورش یافته باشندومسخ شخصیت نشده اند) .
این زن است که به حکم طبیعت خود، مى خواهد دلبرى کند و مرد را دل باخته و در دام علاقه خود اسیر سازد، بنابراین تبرّج و میل به خودآرایی وزینت ونمایش آن درزنان بیشترمصداق پیدا می نمایدو دستور پوشش هم براى آنان درجهت حفظ روح اعتدال ونجات ازافراط وتفریط بیشترمقرر گردیده تاازعوارض جبران ناپذیرفردی واجتمایی این عدم تعادل پیشگیری شود.
زن موجودی عاطفی لطیف واحساسی ترودرعین حال شکننده وآسیب پذیرترازمردان درحوادث وروابط ناهنجاراجتماعی بوده وبیشتردرمعرض آسیب های جسمی وروحی وروانی قراردارد .
عده ای وجودپوشش رابه بهانه اینکه سبب نگاه جنسیتی به فرد می شود ویاموجب نمادوترویج اعتقاد درجامعه شده، مانع پیشرفت وانجام فعالیتهای اجتماعی افراددانسته وباآن مخالفند.
درحالی که افرادجامعه درعمل نمی توانندازنگاه جنسیتی به یکدیگرجداشده واین یک میل غریزی وودیعه ای بوده درنهادانسان که برای نیل به اهداف بالا تری نهاده شده وافرادمدعی یا خودرافریب می دهندویاقصدفریب دیگران رادارندوتجربه تاریخ بشرنیزگواه این سخن است .
"غریزه حیاتی جنسی" هرچه بیشتر ازحدنیازوتعادل اطاعت شود، سرکش تر وهمچون آتشی که هر چه به آن بیشتر هیزم بدهند، شعله ورترخواهدشد، وخود را به صورت یک عطش روحى و خواست اشباع نشدنى درخواهدآورد، که وضعیت جهان معاصر و کشیده شدن عده اى زیادی به رفتارهاواختلالات جنسی شاهد این مدعاست مانند: همجنس گرایی(هموسکچوآل)، هتروسکجوآل، مازوخیسم، سادیسم، پارافیلیاوپدوفیلیا ... که هرروزه درجهان گسترده ترشده ودرآمارهای جهانی حدود40درصدخانمها و30درصدآقایان به نوعی دچاریکی ازانواع اختلالات جنسی می باشند واین اختلالات بزرگترین آفت روابط جنسی سالم وپیوندهای خانوادگی واجتمایی می باشد .
دربعضی ازجوامع بعلت آلودگی درجامعه درمانگر وشیوع بالای اختلالات جنسی، ازآن دفاع علمی نیز می شودوهرروزبرتعدادومشتریان شبکه هایی که مشغول تهیه وپخش برنامه هایی که سکس محض، آنهم نه آموزش صحیح که ترویج انواع اختلالات جنسی بوده اضافه می شود .
رعایت نکردن پوشش که درگذشته درهمه جوامع نشانه شخصیت وتمدن وفرهنگ خانوادها بودوتبدیل آن به برهنگی به عنوان نمادتمدنف که این تغییرنه تنها از بین رفتن حساسیت مردان را به دنبال ندارد، بلکه موجب طغیان غریزه جنسى آنان نیزگردیده وسبب یک نوع تنوع طلبی خانمانسوزدرروابط جنسی و باعث دلزدگى و بى معنایى آن درارتباط سالم زوجهادرموارد زیادی شده است .
در تحقیقات علمى در مورد فیزیولوژى و نیز روانشناسى زن و مرد ثابت شده که مردان نسبت به محرّکهاى چشمىِ و صوتی حساس ترند، چون میدان واثربینایی، بیشترازحواس دیگربدن بوده آستانه تحریک پایین تری دارند .
واز سویی ترشّح هورمونها در مردان صورتى یکنواخت و بدون انقطاع دارد، مردان به صورتى گسترده تحت تأثیر محرّکهاى شهوانى قرار مى گیرند، اما زنان نسبت به حس لمس و درد حساس ترند و به محرّکهاى حسى بیشترپاسخ مى دهندوترشح هورمونی نیزدرزنان پریودیک وبا فرازوفرود همراه بوده که تحریکات جنسی رانیزتاحدودی تابع خودساخته است.
تفاوت زن ومردازنظرروحی وروانی وجسمی بسیارگسترده ترازاین است که دراین مقال بتوان حتی به اجمال ذکرنمودوبدین سبب دستوراتی راکه برای زن ومرددرقوانین الهی باتوجه به مسئولیت اجتمایی ونقش این دوجنس درنظر گرفته شده متفاوت بوده .
دردنیای امروزسعی درتغییراین نگرش با نام تساوی زن ومردودفاع ازحقوق زنان مطرح می شود، وجالب اینکه پشت صحنه این دفاع نیزبیشترمردانی پنهان شده اندکه زن رایک ابزازبرای درآمدبیشترولذت جویی وکامیابی آسانترمفروض داشته اند .
سفارش ادیان واسلام به "عفاف"(بازایستادن ازحرام وپارسایی) که مفهومی بسیارگسترده تراز"ستر"(پوشش)و"حجاب"(حایل ومانع دوچیز) دارد، برای حفظ حریم درروابط فردی واجتمایی جامعه بوده ورعایت آن هرچندممکن است محدودیتی ظاهری ایجادنموده ولی مصونیتی گسترده رابه همراه خواهدداشت .
حجاب وستروپوشش وقتی تاثیرگذاروبوده که درراستای هدف عفاف وپاکدامنی باشدونه یک عادت خانوادگی ویاترس وهمرنگ جماعت بودن، که البته ستروحجاب خودظاهری است برباطن والفبای " کتاب عفاف" .
حجاب وعفاف درقرآن
خدای متعال به پیامبر اکرم صلّیاللهعلیهوآلهوسلّم میفرماید: قُل لِلمُؤمِناتِ یَغضُضنَ مِن اَبصارِهِنَّ وَ یَحفَظنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لا یُبدینَ زینَتَهُنَّ اِلاّ ما ظَهَرَ مِنها وَلیَضرِبنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلی جُیُوبِهِنَّ وَ لا یُبدینَ زینَتَهُنَّ اِلاّ لِبُعُولَتِهِنَّ ... سوره نورآیه 31 : ای پیامبر به زنان مؤمن بگو چشمهای خود را از نگاه کردن به مردان نامحرم فرو پوشند، وخیره خیره به مردنامحرم نگاه نکنند.
این علاوه بر معنای چشم ظاهری چشم باطن رانیزشامل می شود، یعنی از دل نسبت به مسئله بیاعتنا شوند و چشمپوشی کنند، و در ادامه میفرماید: دامنهای خود را حفظ کنند(پاکدامنی پیشه سازند) عورت خودراازدیدهاپوشانده وحفظ نمایند وزیباییها و زینتهای خود را جز آنچه که به ناچار آشکار میشود، ظاهر نسازند .
وَلیَضرِبنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلی جُیُوبِهِنَّ. خِمار که جمع آن خُمُر است، در زبان عربی به معنی روسری یا مقنعه آمده است. بگو روسری یا مقنعههای خود به گریبانهایشان ببندند. طوری روسری و مقنعه بپوشند که گردن و سینهی آنها دیده نشود .
خداوند در قرآن می فرماید «وَ لْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلی جُیُوبِهِنَّ: بر زنان واجب است خمارهای خود را بر سینه های خویشتن بیفکنند» و این وجوب از کلمه«لیضربن» استفاده میشود که صیغه امر غایب، دلالت بر "وجوب حجاب" دارد.
"وَ لا یَضرِبنَ بِاَرجُلِهِنَّ لِیُعلَمَ ما یُخفینَ مِن زینَتِهِنَّ " زنهای عرب چیزی شبیه النگو به نام خلخال دارند که به پا میکنند، اگر متعدّد باشداین فلزها بهم خورده و صدا میدهد وتوجّه افراد را به سمت خود جلب میکند، ودرحرکت دست وپاتولید صدا میکند.
درادامه موارداستثناء رابه ریزبرمی شماردکه درمقابل چه کسانی حجاب لازم نیست که البته محدوده حفظ عورت دراستثناء متفاوت است(درتفسیرآیه فوق، دوستی حجاب رابدون توجه به همه مباحث ومقدمات پوشاندن شرمگاه ونه بیشترلازم می شمردند؟!) .
قرآن میگوید: به زنان مؤمنه بگو که پاهای خود را آنگونه به زمین نکوبند که صدای خلخالهایی که زیر لباسهایشان پنهان است، آشکار شود و فرد را متوجّه زنی کند که خلخالی به پا دارد(امروزیکی ازمصادیق آن کفشهایی باشدکه صدای آن گاهی توجه جمیع موجودات حیاتی ونباتی رادرهروضعیتی به خودمعطوف می نمایدوگاهی بیشترارضاع شخصیت نمایشی فرداست، ودرمواردشدیدگاهی نشانه بیماری خواهدبود)، واین اصراربرای آن است که درجامعه وروابط اجتماعی نگاه جنسیتی مهارتا افرادبه نگاه سالم شخصیتی یکدیگرتوجه نمایند .
ودرآخراین آیه می فرماید: وَ تُوبُوا اِلَی اللهِ جَمیعاً اَیُّهَا المُؤمِنُونَ لَعَلَّکُم تُفلِحُونَ. ای مؤمنان همهی شمادسته جمعی توبه کنید، شاید به رستگاری برسید .
به عبارت دیگر دستور توبهی دستهجمعی نشان میدهد که غالب کسانی که گمان میکنند حجاب را مراعات میکنند، ممکن است ضعفها و کاستیهایی در میزان مراعات حجاب یا در چشمپوشی خود از نامحرمان و امثال آن داشته باشند، که خداوندبه وسیله توبه روح امیدونجات را دربندگان زنده وتقویت می نماید .
ادامه دارد ...
.: Weblog Themes By Pichak :.