سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دراعتقادات شیعه امامیه علم بردونوع است :

1- "علم ذاتی" که مطلق وکامل است، ومختص ذات اکمل خداوند بوده وبشربه جزاثبات اجمالی درشان ذات احدیت، راهی درآن نداردوعقل وفهم بشرعاجزازدرک آن است .

کلیه خزائن غیب نزد خداست وکسی جزاوبرآن آگاه نیست ونیزآنچه درخشگی ودریاست همه را می داندوهیچ برگی ازدرخت نمی افتد مگر آنکه اوآگاه است ...    آیه 59 سوره انعام 

2- "علم عرضی" که بشردرطول حیات خود آن را کسب می نماید، وخودبردوقسم است که هردو ازافاضات حق تعالی است .

الف – "علم عرضی تحصیلی" که مختص همه انسان ها ازجمله پیامبران واولیاء الهی بوده وبا درس وبحث ودرک محضراستاد به مرورزمان قوام وتکامل خواهد یافت .

ب- "علم عرضی لدنی" که ازمبداء فیض به فراخوروجودی انسان وباتوجه به انتخاب الهی به بشراعطا می شود .

وی را ازنزد خودعلم لدنی بیاموختیم .                   آیه 65 سوره کهف

ذات پروردگارکه عالم ودانای غیب است احدی را برعلم غیب خودآگاه نمی کندمگر آن کسی که ازرسولان برگزیده است .    آیه 28 سوره جن

یا خداوند ازقول حضرت عیسی(ع) می فرماید "وبه شما ازغیب خبردهم که درخانه هایتان چه می خورید وچه ذخیره می سازید .   سوره آل عمران آیه 49

50 نفرازاکابرعلمای اهل سنت براین حدیث پیامبر(ص) اقراروآنرا نقل نموده اندکه پیامبرفرمود :

"من شهر علمم وعلی(ع) باب آن، وبرخانه ای نمی توان وارد شد مگرازدر آن" که الف ولام "العلم " ازنوع جنس است وشامل هرچیزی که برآن اطلاق علم شود .

به تواتر علمای اهل سنت وشیعه، ازعایشه همسرپیامبر نقل است که می گوید : پیغمبرعلی را خواست و اورا به سینه خودچسباند ووقتی علی سر برداشت عرق از جبینش جاری بود، گفتم دراین مدت طولانی پیامبر به توچه می گفت، گفت : رسول اکرم هزارباب ازعلمش را به من تعلیم فرمود که ازهربابی هزارباب گشوده می شود .

تاجایی که درمنبر فرمود : سئوال کنید ازمن قبل ازانکه مرا نیابید، جزاین نیست که درسینه من علم فراوان است، این است آنچه رسول خدا به من دانه های علم خورانیده .

ابن اثیر درص 25جلدچهارم اسدالغابه می گوید ابن ملجم درهنگام بیعت با حضرت شعری زیبا سرود به این مضمون : خداوند تورا به امامت، قائم برخلق نموده، توخلص ازهرعیب وریبی وصاحب جود وسخا نسبت به دشمن ...

حضرت درجواب شدت تعجب اصحاب ازکثرت علاقه مرادی به ایشان فرمودند :

... ارید حیاته ویرید قتلی                  غدیرک من خلیل من مرادی

وخبر شهادت خودرا به دست اودادند، ودرکتب شیعه وسنی ودرنهج البلاغه چه بسیار اخباری که حضرت ازآینده بیان فرموده که جهان شاهدوقوع آن بوده ویاخواهدبود .                                                          

حضرت فرمود: سئوال کنید ازمن،به خدا قسم سئوال نمی کنید ازچیزی تاروز قیامت مگر آنکه خبر میدهم شمارا، سئواکنید ازکتاب خدابه خداقسم آیه ای نیست مگراینکه می دانم درشب نازل گردیده یاروز، درزمین نرم یا کوه .

راستی بعد ازپیامبر، مسلمین چگونه وارد شهر علم پیامبر شدند وآیا حصن حصین این شهر اجازه  ورود به همه مدعیانی که چون  شب گردان شیادمی خواستند باب علم پیامبررا برای همیشه بسته نگه دارند می داد  .

راستی چرا دررحمتی وباب واسعه ای که پیامبر برخلق گشوده بودرا این گونه بستند وجامعه بشریت راازفیض عظمای الهی محروم نمودند،تاجایی که خردمندان روزگارلحظه ای افسوس نشستن پای منبرمردی را می خورندکه فرمود : ازآسمان وزمین به پرسید که برراهای آسمان آشناترازراه های زمینم، ولی قومش ازچنین دریای بی کرانی تعدادموهای صورت خودرا طلب می نمودند .

  بااستفاده از شبهای پیشاور سلطان الواعظین شیرازی                                                                      

       

 




تاریخ : پنج شنبه 93/2/25 | 12:4 صبح | نویسنده : دکتر سیدحسین حسینی | نظر