• وبلاگ : کميل
  • يادداشت : در استقبال از مبعث
  • نظرات : 0 خصوصي ، 4 عمومي
  • ساعت دماسنج

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     
    + سيد حسين حسيني 
    باسلام وتشکرازبحث علمي شما
    درتاريخ بعثت، علماي اهل سنت بيشتربرنقل طبري، ابن اثيرويعقوبي استناد مي کنندکه 17، 18و20ماه مبارک رمضان رامعتقدند و21رمضان را نيزنقل مي نمايند .
    علماي اهل سنت دراينکه ابتداي نزول قرآن را آغازرسالت پيامبر(ص) بدانيم اختلاف نظر دارندوبعضي آنروزرا شروع نبوت مي دانند(آيات درحالتي شبيه به خواب برپيامبرنازل وپيامبرفرشته وحي رانديده) . درشروع رسالت نيزسه ماه،شش ماه تاسه سال رابااختلاف بيان مي نمايند، واين تشتت نظردرآغاز وشکل نبوت موجب شده که علاقه اي درروزوتاريخي بعثت وگرامي داشت آن ازخودنشان ندهند .
    البته اختلاف درروزبعثت درعلماي شيعه نيز وجودداردولي در27رجب يک اجماع وجوددارد.
    اينکه گاهي درجواب سئوال مردم پيامبرمنتظرنزول وحي مي ماندهرگزنمي توانددليل برردنظرنزول قرآن به دوشکل دفعي وتدريجي باشد، واگربه نظرات ديگرنيزتوجه شود، حتي بعضي معتقدند که قرآن يک نزول دفعي برعالم ماده داشته وبعد برقلب پيامبر نزول دفعي وبراي راهنمايي جامعه نزول تدريجي داشته است .
    به هرحال براي ورودبه اين مبحث توجه به وجوه تاريخي ،فلسفي وعرفاني بحث را پخته ترمي نمايد که، هزارنکته باريکترزمواين جاست که ورود بيشتربه آن دست امثال شما را مي بوسد، وباچندسطري که فرموديد، نتوان به سادگي اظهارنظر نمود .
    پاسخ

    از نظرتان تشکر ميشود اما تعجب ميکنم که چرا مباحث تاريخي را تعمد داريد که به مباحث فلسفي و عرفاني آلوده نمائيد. ميدانيد که آلودن مباحث تاريخي با مباحث عرفاني و فلسفي و حتي کلامي چيزي جز غبارآلود نمودن و ايجاد انحراف و سردرگمي در اين قبيل مباحث نخواهد داشت.ضمن آن که يعقوبي در شمار اهل سنت نيست و در زمره شيعيان قلمداد ميشود.در مورد خواب و بيداري نيز اهل سنت يکدست نيستند و برخي به شدت نظريه صرفاً خواب ديدن را رد کرده اند و نزول آيات اول سوره علق را در کمال بيداري آن حضرت دانسته اند.