• وبلاگ : کميل
  • يادداشت : سيره سياسي امام خميني (4)
  • نظرات : 0 خصوصي ، 4 عمومي

  • نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     
    + علي 
    با سلام.
    جناب آقاي حميد آقا مواظب باشيم به بهانه قابل جرح و تعديل بودن مسائل فقهي ريشه و اساس آن را نزنيم. مطلقه بودن ولايت فقيه در امور سياسي است و معناي عام ندارد. يعني ولي فقيه نمي تواند بر جان و مال و ناموس مردم ولايت داشته باشد و فقط در احکام حکومتي ولايت مطلقه دارد و امرش حتي بر مراجع عظام ديگر مطاع است. اين تعريفي است که امروز درباره ولايت فقيه بيان مي شود(از ديدگاه رهبري انقلاب).
    مؤيد باشيد.
    + رجائي 
    دوست عزيز، ضمن تشکر از اظهار نظر شما، فرمايشات جبابعالي صحيح، فعلاً بحث ما در باب ولايت فقيه(از هر نوع آن) نبود، بيشتر ضرورت تشکيل حکومت اسلامي بود. کاري به شکل حکومت نداشتم.
    + حميد 
    همه آنچه گفته شد، ضرورت تشکيل حکومت اسلامي را ثابت مي کند؛ اما نظريه ولايت فقيه تنها يکي از روشهايي است که مي توان براي تشکيل حکومت پيشنهاد کرد. البته مطلقه بودن ولايت فقيه، لوازمي دارد که مهمترين آنها عصمت است؛ و هيچ فقيهي نمي تواند به اين مسأله ملتزم شود. ما در شريعت اسلامي و بر اساس آموزه هاي مترقي شيعه، ولايت مطلق ائمه عليهم السلام را بر اساس عصمت آنها اثبات مي کنيم؛ و گاه عصمت آنها را از ولايت مطلق آنها استنتاج مي کنيم. مي بينيد که بين عصمت و مطلق بودن ولايت، ملازمه وجود دارد. بنابراين تنها مي توان گفت که نظريه ولايت فقيه مي تواند ضرورت تشکيل حکومت اسلامي را مرتفع نمايد؛ اما طبيعي است که به عنوان يک برداشت فقهي از آموزه هاي اسلامي، همانند ساير برداشتها و فتاواي فقهي، قابل جرح و تعديل است؛ و تنها در صورت جرح و تعديل است که يک ديدگاه يا نظريه مي تواند رشد و ارتقا پيدا کند.
    + علي 

    با سلام.
    از اطلاع رساني شما کمال تشکر را داريم.

    مؤيد باشيد.