به گرد کعبه مي گردي پريشان که وي خود را در آنجا کرده پنهان
اگر در کعبه مي گردد نمايان پس بگرد تا بگرديم
در اينجا باده مي نوشي در آنجا خرقه مي پوشي
در اينجا مردم آزاري در آنجا از گنه عاري؟
در اينجا همدم و همسايه ات در رنج و بيماري تو آنجا در دل ياري
چه پنداري؟ کجا وي از تو مي خواهد چنين کاري؟
« البته بلا نسبت شما »
سلام!
1 – حالا ميگي چي؟ اعمال ظاهري رو ول کنن؟ عرفان يا تصوف؟ حرفهايت بيشتر به تصوف ميماند!
2 – فهم حقيقت حج نه با ذهنيات کودکانه که با عرفان و معرفت است. شما که ادعاي عرفان و دستيابي به باطن حج نداري. داري؟
3 – حج پيشينه اي فراتر از اسلام دارد. اسلام تنها برخي اعمال و مناسک را اصلاح و تصحيح کرده است.
4 – همين اعمال ظاهري را عيناً پيامبر عظيم الشأن اسلام و امامان معصوم(ع) انجام ميدادند و همين ها شرط صحت و حتي شرط بقا و تداوم حيات خانوادگي است.(طواف و نماز نسا) ولو اين که شما به کُنه حج پي نبري. شما که منکر اين قضيه نيستيد. هستيد؟! راستي نماز و طواف نسا را به جا آورديد يا اين که ...؟
با سلام و خسته نباشي و قبولي عبادت ها.مي خواستم بدانم:- علت و فلسفه اينکه مسلمين گرد يک خانه سنگي مي چرخند و اعمالي انجام مي دهند چيست؟ اگر ظاهر و چگونگي اعمال خيلي مهم نيست اين خانه چيست و اين اعمال چه معنا دارد آن هم با اين همه وسعت و ظرافت؟
جناب اقاي رجائي حجکم مقبول وسعيکم مشکوريادداشت حضرتعالي آنچنان کلي ودرلفافه است که برداشت منظور غرض ازآن دشواراست اما مطالبي کوتاه رامعروض مي دارم:
حج يکي يکي ازضروريات اسلام است ونه تمامي آن که آنراظاهري است(آداب)وباطني وآنچه درمناسک ومعمول نظرروحانيان کاروانهابيان ميشودظاهرحج مي باشدکه مقدمه لازم براي باطن آنست(ما نندهمه اعمال).
درک باطن حج به تعداد زائران حج است وتکليف مليونها زائردرسالهاي متمادي رابايک آشنائي چندروزه يکسره کردن منصفانه بنظرنمي آيد
مطالعه دراين باب مثل خسي درميقات مرحوم جلال آل احمديا کتاب حج ويا توضيح روحانيون آگاه درقبل وحين سفراين سفرمعنوي را به اهداف باطني آن نزديکتر خواهدنمود.
آنچه حج را به اکثرالحجيج نزديکترمي نمايد تفسير باطن اين مراسم بي نظير بعدازتبيين ظاهرآنست