وبلاگ :
کميل
يادداشت :
لعن در لابلاي آيات قرآن
نظرات :
0
خصوصي ،
2
عمومي
نام:
ايميل:
سايت:
مشخصات شما ذخيره شود.
متن پيام :
حداکثر 2000 حرف
كد امنيتي:
اين پيام به صورت
خصوصي
ارسال شود.
+
حميد
سلام عليکم؛ طاعات و عبادات شما در اين ماه مبارک قبول درگاه احديت. نمي دانم اين نوشته شما دنباله دار است يا تک نگاشت؛ با فرض اين که مطلب شما تمام شده باشد، جاي چند سؤال باقي است:
الف) تکليف آيه 108 أنعام و جايگاه آن را مشخص نکرديد، آيا منع امت مسلمان از دشنام به دشمنان، حاکم بر مواردي است که مسلمانان لعن مي کنند يا لعن، خارج از شمول آن آيه است؟ به عبارت ديگر آيا فقط خدا حق دارد که بندگانش را لعن کند همان گونه که در قرآن مشاهده مي شود، يا آن که مسلمانان هم به تبعيت از قرآن اين اجازه را دارند؟ اگر مسلمانان هم مجاز به لعن هستند (به ويژه درباره دسته ديگري از مسلمانان)، تکليف پيامدهاي اجتماعي آن چه مي شود؟ خدا که هر چه لعن کند، بنده نمي تواند کاري بکند؛ اما اگر بنده، لعن کند و سرش به باد برود و امت مسلمان گرفتار اختلاف دائمي باشد چه بايد کرد؟
ب) اين که لعن کردن، به عنوان سوپاپ اطمينان عمل مي کند و از اقدامات تهاجمي تر پيشگيري مي کند، آيا واقعاً در تحليل هاي روان شناختي و جامعه شناختي تأييد مي شود؟ اصلا آيا چنين ايده اي از نظر واقعيت تاريخي قابل اثبات است؟ آيا پديده داعش، امتداد فقهي همين رويکرد کلامي نيست؟
پاسخ
سلام. چنان که در برخي آيات آمده لعن را هم خدا هم ملائکه هم همه کرده اند. ضمن اين که لعن در خصوص منافقان که در شمار مسلمانان بوده اند و تا بوده اند احکام مسلماني درباره آنها اعمال ميشده است همچنين لعان بين زن و مرد مسلمان و نيز بني اميه که به هر حال مسلمان بوده اند اما قرآن آنها را شجره ملعونه ناميده، آمده است و قابل انکار نيست. و قس علي هذا. تجربه تاريخي اين سوپاپ را نشان داده است. ضمن آن که چرا از نظر جامعه شناختي و رواني به چنين نتيجه اي نرسيم؟ هم اينک هفتاد ميليون شيعه ايراني جز لعن خشک و خالي کار ديگري مي کنند؟ تو خود حديث مفصل بخوان از اين مجمل.