• وبلاگ : کميل
  • يادداشت : صورت و سيرت
  • نظرات : 0 خصوصي ، 23 عمومي
  • ساعت دماسنج

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     
    + سيد حسين حسيني 
    جناب آقاي فاضل باسلام وارادت
    مطلب حضرتعالي البته سواي ازموج جديددرفضاي مجازي به جاونيازمندطرح دوباره وبازبيني درجامعه ماست که بايداززواياي مختلفي موردتوجه قرارگيرد:1- بايدازافراط درزرق وبرق وخارج شدن ازفضاي معنوي اماکن مذهبي وديني وازتفريط نيزمانندتفکروهابيت که باهرنمادمذهبي وملي مخالف است پرهيزنمود .
    مثل بي حرمتي به اماکن تاريخي، وتخريب کامل آثارباستاني وتاريخي درصدراسلام وبي حرمت نمودن تدفين واحترام به اموات درمرکزحکومت وهابيت .
    برج ساختن قبور(دردستورات شيعه به شدت نهي شده)وزياده روي درتعزيه وتوجه بيشتربه قبوربزرگان تاتفکروراه وروش آنها درفرهنگ جامعه ما .
    2-قبل ازبناي هريادبودوتعظيم صاحب بنابه اصل ونصب وجايگاه صاحب بناتوجه کنيم، تاهرروزشاهدسبزشدن يک بناي ساخته شده ازجهل جاهلان وطمع ونيرنگ کاسبان دين فروش نباشيم .
    مثل بناي عظيم خواجه ربيع درمشهدکه هيچ سنخيتي باتفکراسلام ناب شيعي نداردو ياامام زادگان زيادي که نشاني درتاريخ ازآنان وجودندارد .
    3-تاکنون رسم براين بوده که ساخت اين ابنيه خارج ازهزينه هاودستورات حکومتي باشد، وخودمردم خودجوش ازسرارادت ومحبت دست به احداث زده وخودنيزآنرانگهداري کرده اندودرخصوص امام راحل(ره) نيزايکاش چنين مي بودکه به يقين مردم آرام آرام چنين مي کردند.
    3-ساخت اين مراقدومقابرعلاوه براينکه بايددرحدمراجعات ودرجهت رفاه زائرين باشد، بايدازسادگي که مملوازمعماري اصيل اسلامي باروح معنوي باشد برخوردار، وتجلي دهنده روح وفرهنگ همان ملت باشد .
    4- اين ابنيه علاوه برمدفن بزرگان واولياء الهي بايدبه شکلي ساخته شودکه خودتبديل به مراکزبزرگ فرهنگي(مثل مرکزعلمي ومطالعاتي، صندوقهاي خيريه وارائه تفريحات سالم) گردد .

    پاسخ

    هر چند داد مسلماني مي زنيم؛ اما به هر حال فرهنگ ما دچار کژتابي‌هايي شده است که نه حاصل اين دهه و آن دولت و فلان جريان و گروه سياسي است بلکه زنگارهاي فرهنگي در يک فرآيند بلند تاريخي شکل مي گيرد. و چنان رسوخ مي کند که مقابله با آن بسان آوردن دين جديدي تلقي مي شود. حتما ديده ايد روايتي را که با آمدن مهدي موعود، مسلمانان مي پندارند که او آئين نوپديدي را آورده است؛ حال آن که او اسلام اصيل را ارائه خواهد کرد. پس اين بنا و سازه مورد بحث نيز امتداد يک انحراف فرهنگي است و خلق الساعة به فکر آن نيافتاده اند. نکاتي هم که شما مطرح کرده ايد خوب است؛ تنها نکته 4 شما بيان گر يک نگاه کارکردي است و اين نگاه در آن چه به دين ربط پيدا مي کند بسيار آسيب زا خواهد بود. مثل آن است که بگوييم دو رکعت نماز صبح براي سلامتي بدن بسيار مفيد است و يک نرمش صبحگاهي مناسب به شمار مي رود. مستحضريد که در اين موارد نمي توان کارکردي نگاه کرد يا تحليل نمود.از مطلب و تبيين شما سپاسگزارم.