سفارش تبلیغ
صبا ویژن

       ضیافت نور

    قال رسول الله (ص): روزه بگیرید تا تندرست شوید      بحار الانوارج 96 ص 255

بسیاری از منابع علمی جدیداتفاق نظر دارندکه اختلالات جسمی- روانی- روحی واجتماعی، دریک یا چند گروه زیر قابل شناخت و ارزیابی  می باشند :

ا-عوامل عضوی (ارگانیک) 2- عوامل روان شناختی   3- عوامل اجتماعی (محیطی) 3- عوامل معنوی(روحی) .

 در این مدل " کل نگر " به انسان، آسیب به هربعد می تواند ابعاد دیگر را نیز تحت تاثیر قرارداده وغفلت از هریک سبب مشکلاتی برای ابعاد دیگر خواهد شود .

برای سلامت جسمی وروحی وپیشگیری ودرمان بیماریهای انسان ، توجه به این مدل کل نگر وشناخت روابط در هم تنیده : روح، روان وجسم انسان ضروری خواهد بود.

روزه یکی از دستورات مذهبی است که در آن به عوامل جسمی، روانی،اجتماعی وروحی انسان توجه فوق العاده شده است .

روزه داری بر طبق اصول سفارش شده آن (البته نه گرسنه ماندن ازاذان صبح تا اذان مغرب وبعد جبران چندبرابری وعده های غذایی قضا شده) وتوجه به مهار  لجام نفس در خوردن وآشامیدن، سخن گفتن، نگاه کردن وحتی مهار افکار وذهن فرار، در طی این مدت بدون شک اثرات فوق العاده ای در سلامت فردو اجتماع خواهد داشت.

در بعد جسمی روزه داری مناسب، موجب تبدیل ذخیره گلیکوژن کبد به مواد قندی قابل استفاده بدن(گلوکز) شده وبا ادامه این روند و اتمام ذخایر کبدی ، مواد چربی ذخیره شده در قسمتهای مختلف خون وبدن، آرام آرام تبدیل به گلوکز خواهند شد که این امر سبب کاهش چربی های خون وچربیهای ذخیره شده بدن وکنترل مناسب قند وکاهش حجم معده وکاهش وزن اضافه در بدن وپیشگیری ازکبدچرب خواهد شد .

بسیاری از پرهیز های غذایی طولانی مدت عوارضی را به همراه خواهند داشت که این عوارض در روزه داری اسلامی به دلایلی به حداقل می رسد:

1-روزه در ساعتی از شبانه روز بوده وطولانی مدت نیست، ولی در طی یکماه تکرار، بدن فعالیتهای تنظیمی خود را به شکل آهسته وپیوسته به صورت یک" مانور سلامت" اجرا می نماید

2-پرهیز از هرنوع مواد خوردنی وآشامیدنی است،که این امرتمام سیستم های حیاتی بدن را درگیر ووارد این میدان بازیابی وواکنش می نماید .

3-زمان روزه در روز که متابولیسم بدن انسان در حداکثرخود بوده می باشد، ودر طی شب بدن در آرامش، فرصت جبران مقدار زیادی از انرژی ازدست رفته خود را دارد .

با رعایت کنترل چشم وزبان وفکر وذهن در ایام روزه داری میزان توجه به افراد دیگر جامعه ومحبت به هم نوع افزایش وکدورت وخشم غضب وحس انتقام که ازعوامل مهم در بیماری های جسمی وروانی وروحی بوده  کاهش خواهند یافت، که کاهش آمار بزه در این ایام موید این مطلب است.

با چشم پوشی از امیال خوردن وآشامیدن ودیگر لذاتی که در کتار انسان قرار داده شده وفرد قادر به انجام آن است بزرگترین مانور تمرین وتقویت اراده در وجود انسان ومحیط پیرامون او شکل خواهد گرفت، که این امر در ادامه زندگی سالم فردی واجتماعی افراد فوق العاده لازم، ودر موفقیتهای اجتماعی ودر مهار معضلات فردی واجتماعی بهترین پیشگیری و درمان خواهد بود.

در روزه داری انسان قدر نعماتی که دائم در دسترس بوده را درک نموده وبا افرادی که به نوعی از این نعمتهای اللهی محروم هستند بیشتر احساس نزدیکی وهمدردی خواهد داشت، وفطرت نوع دوستی وازخود گذشتگی، فرصت بیشتری برای شکوفایی خواهد یافت.

اما آنچه گفته شد تنها قطره ای بود از دریای بیکران رمضان، که رمضان ماه انجام خالصانه ترین نوع بندگی (عبادتی بدون ریاء وتنها برای معبود) وماه نزول قران وفرشتگان رحمت اللهی، وبه زنجیر کشیدن شیطان،وآماده شدن برای شبهای قدر ،که فرصتی است برای رهایی انسان از آتش وجهنمی که خود برافروخته، وتقدیر بهشتی که خداوند برای او مقدر فرموده است.




تاریخ : جمعه 95/3/21 | 8:42 عصر | نویسنده : دکتر سیدحسین حسینی | نظر