• وبلاگ : کميل
  • يادداشت : در اقيانوس حسين...
  • نظرات : 0 خصوصي ، 3 عمومي
  • درب کنسرو بازکن برقی

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     
    سلام
    بعضي ها از خدا هم خداتر ميشوند!!!
    پاسخ

    سلام بر شيخ عزيز... کدام خدا را مي فرماييد؟!!:)
    + +++ 
    سلام. جسارتا چند نکته درباره اين مطلب به ذهنم رسيد که عرض مي کنم. اولا که دوزخ براي متنبه شدن نيست، بلکه نتيجه اعمال انسان است. ثانيا فراموش نکنيم همانطوري که دامن زدن به نااميدي از رحمت پروردگار، باعث جري تر شدن گنهکاران است، تبليغ به رحمت واسعه الهي و جمال سواي جلال، چنان که گنهکاران را مطمئن به سراب بودن دوزخ کند، بسيار زيان بار تر خواهد بود. حتي اگر به واقع چنين باشد! ثالثا: اگرچه زبان شاهد مثال شما شاعرانه است و اقتضائات خودش را دارد، ولي با اين حال به هيچ وجه چنين چيزي از آن استنباط نمي شود: ترسم جزاي قاتل او چون رقم زنند يکباره بر جريده رحمت قلم زنند!!
    پاسخ

    باسلام و عرض ادب... بله درست فرموديد که دوزخ نتيجه اعمال است... دامن زدن به نااميدي باعث جري شدن به گناه مي شود زيرا وسع عموم بشر در همين حد است... لکن کسي حرف از سراب بودن دوزخ نزد و همانطور که فرموديد هر کسي نتيجه اعمال خود را خواهد ديد واين مطلبي است که بايد بر روي آن تاکيد کرد و به واقع نيز همينطور است.. فقط کافيست مثال پدر و مادر و فرزند را در پيش خود مجسم کنيد و بداينم که خداوند رب العالمين بي نهايت مهربان تر از هر پدر و مادر دلسوزيست... در مورد استنباط شما از شعر هم بايد عرض کنم نظر بنده هم همين بود که چرا قسيم النار و الجنه شده ايم و رحمت العالمين و الرحمن الرحيم بودن پروردگار را به واسطه يک تصور کنار مي گذاريم(و قلم مي زنيم)... يعني همان خداي ساختگي ذهن خود را به روز محشر وارد مي کنيم و همانگونه خود نسبت به بندگان مي انديشيم عذاب و عقابشان مي کنيم... نکته بنده در نقد اين شعر بود اگر چه بسيار شعر زيبا و پرحماسه ايست...
    سلام
    در بيان اين گونه مطالب بايد وجوه جمالي و جلالي خدا را با هم و در کنار هم ديد. صرفاً پررنگ کردن وجه جمالي و رحماني خداوند باعث چنين گمانه زني هائي ميشود که صراحتاً ناقض خط مشي آيات نوراني قرآن کريم است. آياتي که وعده عذاب ميدهند، خلود در آتش را يادآور ميشوند، کيفيت عذاب خالدين در دوزخ را به تصوير مي کشند و لعن و نفرين را از همين جا براي آنها به ارمغان مي آورد.
    اين نکته را نيز فراموش نکنيم که ما معتقديم دوزخيان تجسم اعمال خود را در جهنم تجربه مي کنند و هموارگي و خلود در دوزخ به دليل آن است که اعمال بندگان براي هميشه همراه آنان است. و اين به فضل و مرحمت و لطف و عنايت و بخشايندگي خداوند آسيبي نميرساند. زيرا همراهي دوزخيان با اعمالشان ارتباطي به خداوند ندارد مگر اين که رحمتش غير خالدين را بخواهد شامل شود. و الا خالدين در دوزخ را رحمتي و شفاعتي نيست تا بخواهيم براي آنها هم سناريويي بسازيم و با بهشتيان همسفره شان سازيم.
    بحث شفاعت و اين که آن شامل چه کساني ميشود را توصيه ميکنم يکبار مرور بفرمائيد.
    پاسخ

    باسلام و تشکر از نظر شما... بايد ديد نگاه درست به عذاب و حتي پاداش چيست... بايد ديد خداوندي که رحمتش وسعت کل شيء است سوزاندن بندگان و يا عذاب هاي جورو و واجور ش بريا آنها چه معنايي دارد.. و اين کجاي آن رحمت است؟ ضمن اينکه جهنم براي متنبه شدن است.. خب چه کسي با سوزانده شدن و خوردن زقوم متنبه مي شود و مثلاً به حقايق پي مي برد تا بتواند از جهنم به بهشت متصور ما برود؟! در مورد صفات خداوند هم که خود بهتر از هرکسي مي دانيد که ذاتي است و قابل جدا شدن از او نيست... آيات قرآن هم بدون در نظر گرفتن سيره و گفتار اهل بيت اسلام داعش يا بني اميه و بني العباس را رقم مي زند...نکته ديگر اينکه اين آيات همه اش وعيد است و ترساندن و مي دانيم که ترک وعيد نشانه رحمت و مهرباني خداوند است... نتيجه اين ديدگاه ناديده گرفتن کيفر اعمال نيست... نتيجه اين است که رحمت خداوند را در همه لحظات و براي همه افراد بدانيم ... چون که بالاترين گناهان نا اميدي از رحمت پروردگار است که به شدت به آن دامن زده مي شود و آن باعث جري تر شدن گنه کاران مي شود... و نتيجه اش اين جامعه ايست که مي بينيم... مويد باشيد