• وبلاگ : کميل
  • يادداشت : در استقبال از مبعث
  • نظرات : 0 خصوصي ، 4 عمومي
  • درب کنسرو بازکن برقی

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     
    + سيد حسين حسيني 
    سلام
    بنده نه مورخم ونه مفسر، هرفردمشتاقي اگرنگاه اجمالي به منابع علماء درخصوص بعثت بيندازدمتوجه تمام مواردي که اشاره شده خواهدشد واين نشانگرآنست که اين گونه مباحث به درست ياغلط صرف تاريخي، تفسيري وياحديثي نيستند .
    افرادي که مي خواهند علاوه برذکرتاريخ نظر اجتهادي خودرا بيان نمايند، لاجرم به اينگونه حواشي وواقعيات مهم نيزبايد توجه داشته باشند، چه درمنابع شيعه باشد وچه اهل سنت .
    پاسخ

    جسارتاً اگر به اذعان خود نه مورخيد نه مفسر پس چرا در اين زمينه اظهار فضل مي کنيد؟مشکل اينجاست که برخي از ما همه چيز را به همه چيز ربط ميدهيم و بدتر و بالاتر از آن بدن اشراف و وقوف به بسياري چيزها با اندک اطلاعي و معلوماتي در بخشي از علوم به خود اجازه ميدهيم در همه بخشها و علمها اظهار نظر کنيم. و اين آفت بزرگي اسن که حداقل دامنگير ما ايراني جماعت -اگر نگوئيم جماعت شرقي- شده است. مثلاً فقيه ما عمر خود را در فقه صرف کرده و ميتواند ادعا کند احکام شناس است اما درباره کل دين اسلام خود صاحب نظر و ... ميداند. اين شيوه پيامدش اين ميشود که همگان ميبينيم.لذا باز تکرار ميکنم مسائل تاريخي بايد تاريخي بماند و بررسي و نگريسته شود نه فلسفي و عرفاني و حتي کلامي تا ما شاهد اين همه اعوجاجات نباشيم.
    + سيد حسين حسيني 
    باسلام وتشکرازبحث علمي شما
    درتاريخ بعثت، علماي اهل سنت بيشتربرنقل طبري، ابن اثيرويعقوبي استناد مي کنندکه 17، 18و20ماه مبارک رمضان رامعتقدند و21رمضان را نيزنقل مي نمايند .
    علماي اهل سنت دراينکه ابتداي نزول قرآن را آغازرسالت پيامبر(ص) بدانيم اختلاف نظر دارندوبعضي آنروزرا شروع نبوت مي دانند(آيات درحالتي شبيه به خواب برپيامبرنازل وپيامبرفرشته وحي رانديده) . درشروع رسالت نيزسه ماه،شش ماه تاسه سال رابااختلاف بيان مي نمايند، واين تشتت نظردرآغاز وشکل نبوت موجب شده که علاقه اي درروزوتاريخي بعثت وگرامي داشت آن ازخودنشان ندهند .
    البته اختلاف درروزبعثت درعلماي شيعه نيز وجودداردولي در27رجب يک اجماع وجوددارد.
    اينکه گاهي درجواب سئوال مردم پيامبرمنتظرنزول وحي مي ماندهرگزنمي توانددليل برردنظرنزول قرآن به دوشکل دفعي وتدريجي باشد، واگربه نظرات ديگرنيزتوجه شود، حتي بعضي معتقدند که قرآن يک نزول دفعي برعالم ماده داشته وبعد برقلب پيامبر نزول دفعي وبراي راهنمايي جامعه نزول تدريجي داشته است .
    به هرحال براي ورودبه اين مبحث توجه به وجوه تاريخي ،فلسفي وعرفاني بحث را پخته ترمي نمايد که، هزارنکته باريکترزمواين جاست که ورود بيشتربه آن دست امثال شما را مي بوسد، وباچندسطري که فرموديد، نتوان به سادگي اظهارنظر نمود .
    پاسخ

    از نظرتان تشکر ميشود اما تعجب ميکنم که چرا مباحث تاريخي را تعمد داريد که به مباحث فلسفي و عرفاني آلوده نمائيد. ميدانيد که آلودن مباحث تاريخي با مباحث عرفاني و فلسفي و حتي کلامي چيزي جز غبارآلود نمودن و ايجاد انحراف و سردرگمي در اين قبيل مباحث نخواهد داشت.ضمن آن که يعقوبي در شمار اهل سنت نيست و در زمره شيعيان قلمداد ميشود.در مورد خواب و بيداري نيز اهل سنت يکدست نيستند و برخي به شدت نظريه صرفاً خواب ديدن را رد کرده اند و نزول آيات اول سوره علق را در کمال بيداري آن حضرت دانسته اند.
    سلام به چت روم ايرني خوش امديد اميدوارم لحظات خوشي رو سپري کنيد. چت ايراني محبوب ترين و بزرگترين چت روم ايران ميباشيد. با خضور شما دوستان در کنار هم بيشتر ميتوانيم دوستيهايمان رو ابراز کنيم
    www.chatirani.ir
    + حميد 
    سلام.
    ممنون از پژوهش خوب شما در زمينه بعثت پيامبر گرامي اسلام.
    جداي از بحث تاريخي که ارائه شده است، و البته تقويت ديدگاه برادران اهل سنت درباره بعثت نبوي، براي من اين نکته در گزارش شما جالب ود که از نظر اجتماعي، توصيف شما از شخصيت پيامبر، واقعي تر و به وجه انسان خاکي بودن آن حضرت نزديک تر است. به همين دليل اسوه بودن و الگو بودن ايشان براي ابناي بشر طبيعي تر و دست يافتني تر خواهد بود. سپاس.
    پاسخ

    خواهش ميکنم. بزرگواريد. دعايمان بفرمائيد.